09 اردیبهشت 1402

تاثیر افزایش سن روی ارتفاع کمربند

عوامل مختلفی از جمله برخی وضعیت های پزشکی ، ژنتیک، جنسیت، تغذیه، فعالیت بدنی، طول استخوان های پا، ستون فقرات و جمجمه روی قد انسان تاثیر گذار است. با بالا رفتن سن انسانها به عارضه‌هایی همچون پوکی استخوان و یافشردگی ستون فقرات دچار شده و قد انسانها کاهش می یابد.

بعد از ۴۰ سالگی،قد انسان به ازای هر دهه از زندگی‌اش، تقریبا یک و سه دهم اینچ کمتز می‌شود. اما اگر شما در هر دهه از عمرتان بیش از نیم اینچ (یک سانتیمتر و سه میلیمتر) از قدتان را از دست بدهید پس یعنی یک مشکل جدی دارید.

استخوان‌های ستون فقرات که به آن‌ها مهره گفته می‌شود، روی هم قرار گرفته‌اند و بین‌شان بافت‌های غزوفی وجود دارد که دیسک‌ نام دارند. ۸۰ درصد دیسک‌ها از آب تشکیل شده است و با افزایش سن، دیسک‌ها خشک‌تر می‌شوند ، از حجم‌شان کم می‌شود و در نتیجه بهم فشرده‌تر می‌شوند.تدریجا با از دست رفتن آب دیسک‌ها، از قدتان کاسته شود.

 

زن‌ها نسبت به مردها، کاهش قد بیشتری دارند.

آمار ها نشان میدهد مرد‌ها بین سنین ۳۰ و ۷۰ سالگی، حدود یک اینچ از قدشان کم میشوند در حالیکه زن‌ها طی همین دوره از عمرشان، تقریبا دو اینچ از قدشان را از دست میدهند.

بطور کلی انتخاب سبک زندگی روی این روند تاثیر گذار است و با راهکارهای پیشنهادی در این بخش میتوانید کاهش قد خود را به اندازه زیاد کنترل کنید.

 

چگونه کاهش قدمان راکنترل کنیم؟

 جهت تقویت استخوانها میتوانید با انجام تمرینات قدرتی و ورزش‌های سالم با شدت بالا به حفظ سلامت استخوانهای خود کمک بسزایی کنید.افرادی که به طور مرتب در زندگی خود ورزش‌های هوازی انجام می‌دادند، نسبت به آن‌هایی که تقریبا هیچ تحرکی ندارند خیلی کمتر قد از دست میدهند. داشتن رژیم غذایی سالم که شامل میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و مقدار مناسب چربی های سالم می تواند کمک کننده باشد.

مصرف نکردن الکل و سیگار برخی از دارو‌ها مانند پردنیزون و سایر دارو‌های استروئیدی نیز کاهش قد را کم میکند .حفظ  رطوبت بدن،و استراحت کافی و مناسب نیز میتواند تاثیر گذار باشد. همچنین طرز نشستن و ایستادن افراد  نیز در کاهش یا افزایش قدشان متاثر است.

 

حالت های بدنی به پیشگیری از ابتلا به سردردها و کمردردهایی که اغلب با خمیده راه رفتن همراه است، کمک می کنند هنگام راه رفتن شانه ها را عقب نگه داشته ،سر را مستقیم در راستای بدن نگاه دارید و از خم کردن زانوها اجتناب کنید و اجازه دهید که دست ها بطور طبیعی در کنار بدن آویزان شوند.

 

ویتامین K۲ نیز برای سلامت استخوان مهم است. اما مصرف مکمل‌های کلسیم یا ویتامین Dنمی‌تواند از شکستگی استخوان پیشگیری کند ولی برای سلامت عمومی بدن ضروری و مهم است. زنان یائسه و افرادی که در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند، باید روزانه 800 واحد ویتامین D و 1200 میلی گرم کلسیم مصرف کنند.   

 

تا چه سنی شانس افزایش قد داشته داریم؟

برای والدینی که میخواهند از میزان رشد قد فرزندانشان مطلع شوند میتوانند به متخصص ارتوپد و متخصص غدد درون ریز مراجعه کنند.

عمده رشد قد در آقایان تا پایان سن 22 سالگی و در خانم‌ها تا پایان 18 سالگی است

 

دیگر مطالب :

برای دسترسی آسان به همه پزشکان و گرفتن سریع ترین وقت، اپلیکیشن وقتم را دانلود کنید.

دانلود از کافه بازار دانلود از مایکت