09 اردیبهشت 1402

چگونه ریزش مو را درمان کنیم؟

ریزش مو می تواند بر اثر علل متفاوتی در افراد پیش بیاید و موجب نگرانی در برخی افراد گردد. بیماری های مختلف می توانند با علایمی مانند ریزش مو در افراد بروز کنند. بالا رفتن سن و عامل ژنتیکی نیزمی توانند از عوامل اصلی ریزش مو باشند . اما برای پیشگیری از ریزش مو باید در صدد یافتن علت اصلی این پدیده در فرد بود.

 

در این مقاله به چند نکته اساسی برای پیشگیری از ریزش مو و راه های مجدد رویش آن اشاره میکنیم .

1 مصرف پروتئین بیشتر : در یک مطالعه در سال 2017 محققان دریافتند در افراد مورد آزمایش که ریزش مو داشته اند ، میزان دریافت پروتئین و اسیدهای آمینه کم بوده است . البته باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا نتایج قطعی تری بدست آید .

 

2 - مصرف مکمل های مولتی ویتامین : مطالعاتی که در دهه اخیر انجام شده نشان می دهد که مصرف مولتی ویتامین ها می تواند از ریزش مو جلوگیری کند . با وجود اینکه در این مورد نیز نتایج قطعی وجود ندارد ، اما می توان گفت که اگر چه تاثیر مصرف مولتی ویتامین ها برای رشد مو ثابت نشده ، اما مصرف ویتامینها برای جلوگیری از ریزش مو قطعا مفید خواهد بود . برخی از این مکمل های ویتامینه عبارتند از :

سلنیوم

ویتامین B

فلز روی

ویتامین D

آهن

ویتامین  A

ویتامین C

ویتامین E

ناگفته نماند مصرف این مکمل های ویتامینه باید تحت نظر و به دستور پزشک انجام شود .

 

3 - رژیم غذایی مدیترانه ای : حاصل یک تحقیق در سال 2017 ، نشان داده که بین مصرف گیاهان و سبزیجات مدیترانه ای و کاهش خطر طاسی در افراد ، ارتباط مستقیم وجود دارد .

 

4 - ماساژ پوست سر : یک ماساژ کوتاه در حد چند دقیقه در روز می تواند باعث تحریک رشد موی سر شود . در این مورد نیز نیاز به تحقیقات بیشتر است .

 

5 - استفاده از روغن نارگیل : استفاده از روغن نارگیل و مالیدن آن به موی سر می تواند خطر ریزش مو بر اثر موارد بهداشتی و تابش اشعه ماورای بنفش را کاهش دهد . استفاده از روغن نارگیل روی پوست سر می تواند مو را تقویت کرده و از ریزش مو جلوگیری کند .

 

6 - مصرف داروهای ریزش مو : چندین داروی موضعی برای جلوگیری از ریزش مو بدون نسخه otc در دسترس هستند .

ماینوکسیدیل بهترین درمان برای آلوپسی آندروژنتیک در مردان و زنان است . ماینوکسیدیل ماده فعال روگین است . برخی از پزشکان از این دارو برای درمان ریزش مو بر اثر شیمی درمانی نیز استفاده می کنند . فیناستراید یکی دیگر از داروهای ریزش مو در پوست سر است . یک مطالعه در هند نشان داد که مصرف این دارو برای رشد مجدد مو در ناحیه سر مفید است ولی برای سایر اعضای بدن تاثیری نداشته است . 

 

7 - نور درمانی با امواج پایین : درمان با نور لیزری سطح پایین (LLLT) می تواند تراکم مو را افزایش دهد . این روش برای درمان ریزش مو در افرادی که شیمی درمانی می کنند و یا عامل ژنتیکی دارند موثر است . البته طول موج مناسب و مدت زمان مناسب نور درمانی برای درمان ریزش مو هنوز اعلام نشده .

 

8 مراقبت و رعایت بهداشت مو و پوست سر : مراقبت مناسب از مو و پوست سر می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند . همچنین ممکن است رشد مو را نیز بهبود بخشد. تمیز نگه داشتن پوست سر و مو نیز ممکن است از آسیب و ریزش مو جلوگیری کند.

 

9 - استفاده از آب پیاز برای پوست سر : یکی از روش های قدیمی و ثابت شده برای جلوگیری از ریزش مو ، استفاده از آب پیاز روی پوست سر بخصوص در افرادی که ریزش موی نقطه ای داشته اند، می باشد .

 

تمامی موارد ذکر شده برای زمانی است که ریزش مو غیر طبیعی باشد . مو در یک چرخه مشخص تولید شده و پس از رشد و طی کردن عمر می ریزد و در بسیاری از موارد این ریزش موی طبیعی توسط افراد ، حتی قابل مشاهده نیز نمی باشد . در حالت عادی ضخامت مو و خط  مو معمولاً ثابت می ماند .

افراد باید قبل از شروع درمان جدید ریزش مو یا مصرف مکمل ها با پزشک مشورت کنند . ( برای دسترسی به اطلاعات پزشکان متخصص پوست و مو می توانید به سامانه وقتم مراجعه نمایید )

منبع : مقاله " چگونه ریزش مو را درمان کنیم " منتشر شده در وبسایت www.medicalnewstoday.com

 

دیگر مطالب :

برای دسترسی آسان به همه پزشکان و گرفتن سریع ترین وقت، اپلیکیشن وقتم را دانلود کنید.

دانلود از کافه بازار دانلود از مایکت