09 اردیبهشت 1402

✔️ نشانه های کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. غده تیروئید در گردن قرار دارد و هورمون هایی تولید می کند که متابولیسم، رشد و نمو را تنظیم می کنند. هنگامی که غده تیروئید به درستی کار نمی کند، می تواند منجر به علائم مختلفی شود.

 

علائم کم کاری تیروئید می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و ممکن است در طول زمان به کندی ایجاد شود. برخی از افراد ممکن است اصلاً علائمی نداشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است طیف وسیعی از علائم را تجربه کنند که بر زندگی روزمره آنها تأثیر می گذارد.

 

یکی از شایع ترین علائم کم کاری تیروئید خستگی است. افراد مبتلا به این بیماری اغلب حتی پس از خواب کافی احساس خستگی و تنبلی می کنند. آنها همچنین ممکن است ضعف و درد عضلانی را تجربه کنند.

 

یکی دیگر از علائم رایج کم کاری تیروئید افزایش وزن است. افراد مبتلا به این عارضه ممکن است کاهش وزن برایشان دشوار باشد یا بدون تغییر رژیم غذایی یا عادات ورزشی، وزن خود را افزایش دهند. این به این دلیل است که هورمون تیروئید در تنظیم متابولیسم نقش دارد.

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نیز ممکن است تغییراتی را در خلق و خو و سلامت روان خود تجربه کنند. آنها ممکن است احساس افسردگی، اضطراب یا تحریک پذیری کنند. همچنین ممکن است در تمرکز یا به خاطر سپردن چیزها مشکل داشته باشند.

 

سایر علائم کم کاری تیروئید می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

- پوست خشک

- ریزش مو

- عدم تحمل سرما

- یبوست

- درد مفاصل

- بی نظمی قاعدگی

- گرفتگی صدا

 

در موارد شدید، کم کاری تیروئید می تواند منجر به کما میکسدما شود که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. علائم کما میکسدم می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

- گیجی

- هیپوترمی (دمای پایین بدن)

- نارسایی تنفسی

- کما

 

اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید، مهم است که برای ارزیابی به پزشک خود مراجعه کنید.

 

کم کاری تیروئید می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله اختلالات خود ایمنی (مانند تیروئیدیت هاشیموتو)، پرتودرمانی، جراحی برای برداشتن غده تیروئید و برخی داروها باشد. همچنین می تواند ناشی از کمبود ید در رژیم غذایی باشد، اگرچه در کشورهای توسعه یافته نادر است.

 

تشخیص کم کاری تیروئید معمولاً شامل آزمایش خون برای اندازه گیری سطح هورمون تیروئید و هورمون محرک تیروئید (TSH) است. درمان کم کاری تیروئید معمولاً شامل مصرف داروهای جایگزین هورمون تیروئید مصنوعی مانند لووتیروکسین است. این دارو روزانه مصرف می شود و به بازیابی سطح طبیعی هورمون تیروئید در بدن کمک می کند.

 

در نتیجه، کم کاری تیروئید وضعیتی است که می تواند باعث طیف وسیعی از علائم از جمله خستگی، افزایش وزن، تغییر در خلق و خو و سلامت روان، خشکی پوست، ریزش مو و عدم تحمل سرما شود. اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید، مهم است که برای ارزیابی به پزشک خود مراجعه کنید. با تشخیص و درمان مناسب، اکثر افراد مبتلا به کم کاری تیروئید می توانند زندگی طبیعی و سالمی داشته باشند.

 

کم کاری تیروئید

غده تیروئید می تواند دچار اختلالاتی مانند پر کاری و کم کاری شود . کم کاری تیروئید یکی از بیماری های شایع است که برخی از مردم در طول زندگی به آن مبتلا می شوند و آن را تجربه می کنند . وجود این اختلال در زنان به میزان هشت برابر  شایع تر از مردان است و افراد مسن تر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند .

در این مقاله به بررسی مختصری از کم کاری تیروئید ، علایم و درمان آن می پردازیم .

تیروئید :

غده پروانه ای شکل تیروئید در قسمت جلوی نای قرار گرفته است و میتوان آن را در قسمت پیشین گلو و در هنگام بلع لمس کرد . مسئولیت اصلی این غده ترشح هورمون های تیروئیدی که وظیفه کنترل متابولیسم و رشد را بر عهده دارند ، است . کم کاری تیروئید به زمانی گفته می شود که به هر دلیلی ترشح هومرمون های مذکور کاهش پیدا کند .

 

علائم کم‌کاری تیروئید

مانند هر بیماری دیگری این اختلال نیز علایم و نشانه هایی در بدن ایجاد می کند . البته مشاهده یک یا دو نشانه از نشانه های این بیماری نمی تواند دلیل بر کم کاری تیروئید باشد و زمانی باید به این اختلال مشکوک شویم که چند مورد از موارد زیر هم زمان مشاهده شوند . اصلی ترین علایم که می توانند نشانه ای از وجود اختلال کم کاری تیروئید در بدن انسان باشند عبارتند از :

1 - احساس خستگی : این علامت یکی از شایع ترین بازخوردهای بدن در صورت کاهش ترشح هورمون های تیروئیدی و وجود اختلال کم کاری تیروئید است ؛ چون این هورمون ها تعادل انرژی بدن را کنترل می کنند و آمادگی جسمانی فرد برای انجام فعالیت های روزانه را مهیا می کنند . در نکته مقابل افرادی که تیروئیدشان پر کار است معمولا بیش فعال و عصبی هستند .

2 - افزایش وزن : مورد دوم از شایع ترین علایم ، افزایش وزن در فرد بیمار است . این امر به دلیل ذخیره بیش از حد انرژی توسط بدن در هنگام کمبود هورمون های تیروئیدی است . وقتی این هورمون ها کاهش پیدا کنند ، سوخت و ساز در بدن کاهش پیدا می کند و بدن انرژی موجود را برای مصرف در مواقع لازم ، بصورت چربی ذخیره کردن و باعث چاقی در فرد مبتلا می شود .

3 - عدم تحمل سرما : فرد مبتلا به کم کاری ، تحمل سرما را ندارد . با توجه به این نکته که گرمای موجود بدن در نتیجه سوختن کالری بدن بدست می آید ، نتیجه حاصله از کاهش متابولیسم بر اثر کم کاری تیروئید ، عدم تحمل سرما است . در نتیجه زمانی که بدنتان تحمل سرما را از دست داده ، باید به این بیماری شک کنید .

4 - ریزش مو : فولیکول مو و فعالیتش نیز تحت تاثیر عملکرد هورمون تیروئید است . کم کاری تیروئید سبب توقف چرخه تولید فولیکول مو شده و در نتیجه ریزش مو رخ خواهد داد .

5 - خشکی و خارش پوست : سلول های پوستی نیز عملکردی مشابه با فولیکول مو دارند و فعالیتشان در تولید سلول های تازه بافت پوست تحت تاثیر عملکرد هورمون تیروئید است . در نتیجه اختلال کم کاری می تواند باعث عدم تولید سلول های جدید و در نتیجه خارش و خشکی پوست می شود .

6 افسردگی : بروز این اختلال در بدن افراد نتایج روحی و روانی منفی نیز در بر خواهد داشت . یکی از این نتایج افسردگی است . با اینکه هنوز علت دقیقی برای این مورد یافته نشده ، اما می توان گفت همان کاهش سطح انرژی و تبعات آن در فعالیت مغز می تواند منجر به افسردگی در فرد مبتلا به اختلال کم کاری تیروئید باشد .

7 - اختلال حافظه : علیرغم تفاوت در شدت کاهش تمرکز افراد مبتلا به این بیماری ، بر اساس تحقیقات ، اختلالات حافظه را نیز می توان از علایم کم کاری تیروئید عنوان کرد . دلیل اصلی آن هم مانند افسردگی بطور دقیق یافته نشده اما مشاهدات نشان می دهد افراد پس از مصرف هورمون های جایگزین مانند لووتیروکسین با بهبود عملکرد حافظه روبرو شده اند .

8 یبوست : کاهش تولید همورمون تیروئید در سیستم گوارشی علی الخصوص روده بزرگ افراد نیز تاثیرگذار است . همین امر باعث ایجاد یبوست در فرد مبتلا می شود . چون موارد بسیاری می توانند بر روی عملکرد سیستم گوارش موثر باشند ، نمی توان بطور قطع ابجاد یبوست را دلیل بر کم کاری تیروئید دانست و بیمار ابتدا باید سایر علل را با انجام آزمایشات پزشکی ببرسی نماید .

9 - عادت ماهانه نامنظم در خانم‌ها همراه با خونریزی شدید :  همانطور که اشاره شد این اختلال در زنان ، هشت برابر مردان مشهود است . به همین دلیل علایم اختصاصی مانند نا منظم بودن قاعدگی همراه با خون ریزی شدید در زنان نیز می تواند از علایم کم کاری تیروئید باشد . هورمون های تیروئید بطور مستقیم در عملکرد رحم و سلامت تخمدان ها در زنان تاثیر گذار است .

 

درمان کم کاری تیروئید :

این بیماری نیز مانند سایر بیماری ها و مشکلات و اختلالات بدن می تواند با بررسی و تشخیص و مراجعه به پزشک متخصص غدد ، کشف ، کنترل و یا درمان شود . اصلی ترین راه درمان اما ، تغییرات در سبک زندگی فرد مبتلا مانند تغییر در رژیم غذایی و انجام ورزش منظم  می باشد . علاوه بر آن درمان دارویی بصورت مصرف دائمی دارو های حاوی هورمون تیروئید مانند لووتیروکسین با دوزهای تعیین شده توسط پزشک است . با وجود روش های گفته شده باید گفت در صورت بروز این بیماری به هیچ وجه جای نگرانی نیست و این اختلال می تواند با مصرف دارو و تغییر سبک زندگی براحتی درمان شود .

 

قطعا تشخیص زود هنگام هر بیماری می تواند زمینه ساز درمان آن قبل از پیشرفت و ایجاد مشکلات جدی و بیشتر در افراد است . به همین منظور باید در صورت مشاهده علایم هر بیماری آن را جدی گرفت و برای تشخیص مشکل در اسرع وقت به پزشک متخصص آن رشته مراجعه کرد . در مورد اختلال کم کاری تیروئید نیز همین قاعده باید رعایت شود . پزشکان متخصص غدد می توانند برای بهبود و درمان کمک شایانی به بیماران بکنند . در شهرستان ارومیه پزشکان متخصص و فوق تخصص این رشته پذیرای بیماران هستند که شما می توانید اطلاعات مربوط به آن ها را از سامانه وقتم ( وب سایت و اپلیکیشن معرفی و نوبت دهی پزشکان و مراکز درمانی ارومیه ) دریافت نمایید.

 

برای تشخیص و درمان کم کاری تیروئید میتوانید از پزشکان حاضر در وقتم نوبت بگیرید و به ایشان مراجعه کنید.

دیگر مطالب :

برای دسترسی آسان به همه پزشکان و گرفتن سریع ترین وقت، اپلیکیشن وقتم را دانلود کنید.

دانلود از کافه بازار دانلود از مایکت