11 اردیبهشت 1402

خواص موز برای معده

خواص موز برای سلامتی سیستم گوارش و معده

موز یکی از محبوب ترین میوه ها در جهان است. آنها خوشمزه، مغذی و به راحتی قابل خوردن هستند. اما خواص موز برای معده چیست و آیا واقعا موز برای معده مفید است؟ پاسخ بله است! موز فواید زیادی برای معده ، اسهال و مردان دارد و اما باید درنظر داشت مضرات موز برای معده ، اسید معده و... نیز مهم هستند.

موز یک میوه فوق العاده مفید برای انسان است. راحتی هضم ، سلامت از لحاظ تغذیه و مزه عالی این میوه باعث شده یکی از محبوب ترین میوه جات به شمار رود و افرادی که به سلامت تغذیه خود اهمیت می دهند موز را در اولویت مواد غذایی خود قرار دهند .

 

خواص موز برای معده

با وجود اینکه موز میوه بومی ناحیه آسیای جنوب  شرقی است، اما تقریبا در تمام نواحی که آب و هوای گرم و مرطوب دارند رشد می کند و در سرتا سر جهان در دسترس مردم قرار دارد. نوع کاوندیش ، رایج ترین نوع موجود در میوه فروشی ها است . در ابتدا سفت و سبز می باشد اما با رسیدن به رنگ زردو حالت نرم و طعم شیرین تبدیل می شود.

این میوه بسیار مفید و جادویی حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری است و ممکن است برای کاهش وزن، هضم غذا و سلامت قلب مفید باشد.

در اینجا به برخی از مزیت های موز برای سلامتی بر اساس مقالات علمی اشاره می کنیم . موز سرشار از مواد مغذی است .

 

جدول ارزش غذایی موز

کالری : 112

چربی : 0 گرم

پروتئین : 1 گرم

کربوهیدرات : 29 گرم

فیبر : 3 گرم

ویتامین  C : 12درصد

ریبوفلاوین : 7 درصد

فولات : 6 درصد                    

نیاسی : 5 درصد                  

مس : 11 درصد         

پتاسیم : 10 درصد

منیزیم : 8 درصد

یک موز حدود 112 کالری دارد و تقریباً فقط  از آب و کربوهیدرات تشکیل شده است. پروتئین کمی دارند و چربی ندارند.

 

در موز سبز و نارس کربوهیدرات ها بیشتر بصورت نشاسته و نشاسته مقاوم  ( نوعی فیبر غیر قابل هضم ) موجودند ولی با رسیده تر شدن و تغییر رنگ به زرد طعم آن شیرین تر شده و مقدار فیبر موجود در آن کاهش می یابد .

 

موز با توجه به موارد اشاره شده ، خواص طبیعی بسیار زیادی دارد . بخشی از این خواص مربوط به ارزش غذایی ، عملکرد در بدن و خواص درمانی آن است . برای مثال  خوردن موز می تواند سطح قند خون را بهبود بخشد . موز سرشار از فیبر محلول است. در طول هضم ، فیبر محلول در مایع حل می شود و به شکل ژل در می آید. این عاملی است که به موز بافت اسفنجی می دهد . اما همانطور که اشاره شد هضم موز نارس برای بدن به علت وجود نشاسته مقاوم ، سخت و گاهی غیر ممکن است . فیبرهای موجود در موز ممکن است سطح قند خون شما را بعد از غذا تعدیل کند. به علاوه، می تواند با کاهش سرعت تخلیه معده به تنظیم اشتهای شما کمک کند .

 

این یعنی ، با اینکه موز حاوی کربوهیدرات بالایی است ، اما باعث افزایش شدید سطح قند خون در افراد سالم نمی شود . همچنین افراد مبتلا به دیابت می توانند بدون استرس موز بخورند ( خوردن مقدار کم از این میوه در افراد دیابتی توصیه می شود ) .

 

خواص موز برای سیستم گوارش و معده

فیبر غذایی با بسیاری از موارد سلامتی از جمله بهبود هضم مرتبط است . یک موز متوسط ​​حدود 3 گرم فیبر دارد .   نشاسته مقاوم ( نوع فیبر موجود در موز نارس ) یک پری بیوتیک است. پری بیوتیک ها از هضم فرار می کنند و به روده بزرگ شما می رسند، جایی که تبدیل به غذای باکتری های مفید روده شما می شوند . پس می توان گفت حتی نشاسته مقاوم علیرغم دیر هضم بودن با رسیدن به روده بزرگ باعث تسهیل دفع می شود . علاوه بر این، پکتین ( فیبری که هم در موز رسیده و هم در موز نارس یافت می شود )  ممکن است به جلوگیری از یبوست و نرم شدن مدفوع کمک کند .

 

خوردن موز می تواند  به کاهش وزن نیز کمک کند . با وجود اینکه هیچ مطالعه ای مستقیماً تأثیرات موز را بر کاهش وزن بررسی نکرده است، ولی ، این میوه محبوب چندین ویژگی دارد که می تواند آن را به غذایی مناسب برای کاهش وزن تبدیل کند .

 

اول اینکه موز کالری نسبتا کمی دارد. یک موز متوسط ​​کمی بیش از 100 کالری دارد، اما مغذی و سیرکننده است . خوردن فیبر بیشتر از سبزیجات و میوه ها ، با کاهش وزن مرتبط بوده است .

 

علاوه بر این، موز نارس مملو از نشاسته مقاوم است، بنابراین سیر کننده بوده و اشتهای شما را کاهش می دهد .

 

همچنین موز پر از آنتی اکسیدان نیز هست . میوه ها و سبزیجات منابع عالی آنتی اکسیدان های غذایی هستند و موز نیز از این قاعده مستثنی نیست . این میوه عجیب حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان قوی از جمله فلاونوئیدها و آمین ها هست . این آنتی اکسیدان ها با بسیاری از فواید سلامتی مانند کاهش خطر بیماری قلبی و بیماری های دژنراتیو مرتبط هستند . آنها به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو به سلول ها ،  ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. بدون آنتی اکسیدان، رادیکال های آزاد می توانند در طول زمان ایجاد شوند و اگر سطح آنها به اندازه کافی در بدن شما بالا رود، باعث آسیب می شود. در ترکیب، محتوای کم کالری و فیبر بالای موز، آنها را نسبت به سایر غذاها مانند تنقلات شیرین ، میان‌وعده‌ای سیرکننده‌تر می‌سازد .پروتئین ها سیر کننده هستند ، اما میزان آن در موز بسیار کم است. بنابراین، برای یک میان وعده ضد گرسنگی، سعی کنید یک موز ورقه شده را با غذاهای غنی از پروتئین مانند ماست یونانی بخورید یا یک موز را با یک شیک پروتئینی مخلوط کنید.

 

با توجه به مطالب عنوان شده ، میتوانید موز را به راحتی به رژیم غذایی خود اضافه کنید . موز نه تنها فوق‌العاده سالم است، بلکه یکی از مفیدترین میان وعده‌ها است .خوردن و حمل و نقل موز نیز بسیار آسان است. این میوه معمولاً به راحتی میل می شود و همچنین باز به راحتی هضم می شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آنها را پوست بگیرید و با خیالی آسوده از مضرات احتمالی نوش جان کنید .

 

موارد مهم در رابطه با خواص موز

اولاً، موز سرشار از فیبر است. فیبر برای یک سیستم گوارشی سالم ضروری است زیرا به تنظیم حرکات روده و جلوگیری از یبوست کمک می کند. موز حاوی فیبر محلول و نامحلول است، به این معنی که می تواند به نرم شدن مدفوع و دفع آسان آن کمک کند.

ثانیاً، موز حاوی آنتی اسیدهای طبیعی است که می تواند به کاهش رفلاکس اسید و سوزش سر دل کمک کند. این به این دلیل است که آنها اسید کم و پتاسیم بالایی دارند که به خنثی کردن اسید معده کمک می کند.

ثالثاً، موز حاوی پری بیوتیک هایی است که می تواند به رشد باکتری های مفید در روده کمک کند. این باکتری ها با تجزیه غذا و جذب مواد مغذی نقش مهمی در حفظ سلامت سیستم گوارش دارند.

چهارم اینکه موز راحت هضم می شود. آنها برای معده نرم و ملایم هستند و برای افرادی که معده حساس یا مشکلات گوارشی دارند غذای ایده آلی هستند.

در نهایت، موز همچنین سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که از سلامت کلی حمایت می کند. آنها حاوی ویتامین C، ویتامین B6، پتاسیم، منیزیم و فولات هستند که همگی نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارند.

 

در نتیجه، موز به دلیل داشتن فیبر بالا، آنتی اسیدهای طبیعی، پری بیوتیک ها، سهولت هضم و مشخصات غنی از مواد مغذی برای معده مفید است. گنجاندن موز در رژیم غذایی می تواند به تقویت سیستم گوارشی سالم و سلامت کلی کمک کند. بنابراین دفعه بعد که به دنبال یک میان وعده یا گزینه صبحانه سریع هستید به سراغ موز بروید!

 

مضرات موز برای معده

موز یکی از محبوب‌ترین میوه‌های جهان است و به دلیل خواص غذایی بالا و طعم شیرینش، بسیار مورد علاقه قرار گرفته است. با این حال، مصرف بیش از حد موز ممکن است به سلامت معده شما آسیب بزند.

 

نمونه هایی از مضرات موز برای معده

1- افزایش تولید اسید معده:

یکی از عوارض نامطلوب مصرف بیش از حد موز، افزایش تولید اسید معده است. در صورتی که شما دچار علائم سنگین شدن و درد در قسمت فوقانی شکم هستید، بهتر است که خوردن موز را کاهش داده و به پزشک خود مراجعه کنید.

 

2- تحریک روده:

خوردن بسیار زیاد موز باعث تحریک روده و سبب تغییرات در فعالیت روده‌ای شده و باعث دستگیر شدن روده‌ها و گاز شدن آن‌ها خواهد شد.

 

3- افزایش قند خون:

موز حاوی قند طبیعی است و مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث افزایش قند خون شود. برای افراد دارای دیابت، مصرف بیش از حد موز توصیه نمی‌شود.

 

4- تحریک پروتئین:

موز حاوی پروتئین است که در صورت مصرف بسیار زیاد، باعث تحریک پروتئین در دستگاه گوارش و سبب علائم نامطلوب شده و باعث سخت شدن هضم غذا خواهد شد.

 

5- سبب تحریک رگ‌های خون:

مصرف بسیار زیاد موز باعث تحریک رگ‌های خون و افزایش فشار خون در بعضی از افراد ممکن است. به همین دلیل، برخورداران فشار خون بالا بهتر است که کمترین حجم ممکن از موز را در رژیم غذای خود قرار دهید.

 

6- سبب القاء حساسیت:

موز حاوی هیستامین است که باعث القاء حساسیت در بدن می شود.

 

درنتیجه موز یک میوه بسیار خوشمزه است که خواص و مضرراتی نیز دارد. با مصرف مناسب و به اندازه موز میتوانید به سلامت بدنتان کمک کنید.

 

 

دیگر مطالب :

برای دسترسی آسان به همه پزشکان و گرفتن سریع ترین وقت، اپلیکیشن وقتم را دانلود کنید.

دانلود از کافه بازار دانلود از مایکت