09 اردیبهشت 1402

انواع واکسن کرونا

واکسیناسیون در پیشگیری از ابتلا به بیماری های همه گیر مسیری بسیار تاثیر گذار است. بو علی سینا، پزشک نامی و از مشاهیر پزشکی ایران و جهان، را از اولین افراد کاشف تاثیر واکسیناسیون در روند پیشگیری از ابتلای بیماری های واگیر دار می دانند. در طول تاریخ همه گیری بسیاری از بیماری ها بعد از کشف واکسن توسط تزریق آن از بین رفته و جهان از شر این بیماری ها در امان مانده است .

در ابتدای همه گیری کووید 19 نیز دانشمندان سراسر جهان در مورد این بیماری و تولید واکسن آن ، شروع به تحقیقات گسترده بر روی ویروس کرونا نموده و بالاخره بعد حدود یک سال و نیم از شروع همه گیری نتایج تحقیقات منجر به کشف و تولید واکسن کرونا شد.

پس از آن شرکت های دارویی متعدد در سراسر جهان شروع به تولید واکسن نموده و مردم جهان را در برابر هجوم بی رحمانه این ویروس منحوس واکسینه و ایمن کردند. در زیر به برخی مهمترین واکسن های تولید شده در برابر ویروس کرونا اشاره خواهیم کرد.

 

انواع واکسن کرونا:

1 کووبرکت :

ابتدا به معرفی مهمترین واکسن تولید داخلی که مجوز تزریق همگانی از سوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در ایران را داراست می پردازیم . واکسن کوو برکت ساخت کشور جمهوری اسلامی ایران است . از ویروس غیر فعال ساخته شده و در دو نوبت با فاصله زمانی 28 روز تزریق می شود . افراد بالای 18 سال مجاز به تزریق این واکسن هستند .  

 

2- سینوفارم :

این واکسن ساخت کشور چین نیز از ویروس غیر فعال ساخته شده و مانند همتای ایرانی در دو نوبت با فاصله زمانی 28 روزه و برای افراد بالای 18 سال تزریق می شود و بیش از 79 درصد اثر بخشی دارد .

افرادی که نباید واکسن سینوفارم را تزریق کنند : افرادی که به این واکسن آلرژی نشان داده‌اند ، افرادی که دچار بیماری حاد یا متوسط تب دار هستند ، خانم‌هایی که باردار هستند یا در دوران شیردهی به سر می‌برند.

عوارض واکسن سینوفارم : احساس درد در محل تزریق ، تب مقطعی ، احساس ضعف ، اسهال و راش پوستی .

 

3 آسترازنکا :

واکسن بعدی که در کشور ما از محبوبیت ویژه ای برخوردار است ، آسترازنکا نام دارد . این واکسن در کشور کره جنوبی ساخته شده . از ویروس غیر فعال در ساخت آن استفاده شده است .  در دو نوبت با فاصله زمانی 12 هفته بین نوبت اول و دوم و برای افراد بالای 18 سال تزریق می شود . اثر بخشی بالای 67 درصد برای این واکسن اعلام شده است . افرادی که واکنش های حساسیتی و آنافیلاکسی دارند ، افرادی که تب بالای 38 درجه را تجربه می کنند و افرادی که پس از دوز اول دچار عارضه گشته اند نباید این واکسن را تزریق کنند .

عوارض شایع واکسن آسترازنکا : درد ، گرمی و خارش محل تزریق ، احساس خستگی و کسالت ، سرگیجه ، تب و لرز ، سردرد

تهوع ، درد مفاصل و عضلات از عوارض شایع واکسن آسترازنکا می باشند .

 

4 کوواکسین :

کوواکسین نیز از ویروس غیر فعال ساخته شده و در دو نوبت به فاصله زمانی 28 روز برای افراد بالای 18 سال تزریق می شود . از اثر بخشی قابل توجه بالای 81 در صد برخوردار است . خانم های باردار و شیرده ، کسانی که به یکی از اجزای واکسن حساسیت دارند ، افراد مبتلا به بیماری های حاد و تب دار و زیر 18 ساله ها نباید این واکسن را تزریق کنند . همچنین بیماران هموفیلی نیز باید با نظر و دستور مستقیم پزشک خود این واکسن را تزریق کنند .

عوارض واکسن کوواکسین : درد محل تزریق ، سر درد ، ضعف ، تب ، درد و کوفتگی بدن ، درد شکم ، تهوع و استفراغ از عوارض این واکسن هستند . درد، تب، آبریزش بینی ، احساس گیجی و تعریق نیز در بین بیماران با تعدد کمتر نسبت به عوارض بالا دیده شده‌ اند .

 

5 اسپوتینگ :

از دیگر انواع واکسن‌ها که این روزها برای درمان کرونا استفاده می‌شود واکسن اسپوتینگ ، ساخت کشور روسیه است . این واکسن  نیز از ویروس غیر فعال ساخته شده در دو نوبت با فاصله 21 روز تزریق می شود ( واکسن دوز اول آبی و دوز دوم قرمز ) . افراد زیر 18 سال را شامل می شود . اثر بخشی بالای 91 درصد دارد . افراد دارای حساسیت شدید ، افراد مبتلا به بیماری حاد ( با سابقه بیش از 2 هفته ) ، افراد عارضه دهنده پس از تزریق نوبت اول و بانوان زیر 30 سال نباید این واکسن را تزریق کنند .

عوارض واکسن اسپوتینگ :

عوارض این واکسن را برای شما ذکر می کنیم : حالتی شبیه به آنفولانزای خفیف ، تب ، لرز ، دردهای عضلانی و مفصلی ، گلودرد

احتقان و آبریزش بینی ، ضعف و احساس ناخوشی ، درد، تورم و قرمزی در ناحیه واکسینه شده از عوارض این واکسن هستند .

 

بعد از دریافت واکسن چه کارهایی بکنیم ؟

قبل و بعد از تزریق هر گونه واکسنی ، اقداماتی باید صورت بگیرد که عوارض واکسن تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند . محققان برای واکسن کرونا نیز توصیه هایی دارند .2 مورد از اقدامات مهمی  که باید بعد از تزریق واکسن کرونا انجام دهیم شامل :

1 - تا 30 دقیقه پس از تزریق واکسن در مرکز واکسیناسیون بمانید

2 - در صورت بروز علائمی از جمله تب و آبریزش بینی از آنتی هیستامین و استامینوفن استفاده نمایید .

می شود .

 

چرا بعد از تزریق واکسن تب می‌کنیم ؟

سوال مهمی که در مورد عارضه مشترک بین اکثر واکسن ها بوجود می آید این است که چرا بعد از تزریق واکسن تب می کنیم ؟

در اصل باید بدانیم که ماهیت اصلی واکسن ها بدین صورت است که واکسن ها حالتی مشابه خطر ابتلا به بیماری را در بدن شکل می دهند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با بیماری مذکور می شود و در مورد واکسن کرونا ، تزریق این واکسن در برخی موارد باعث ایجاد تب و لرز در فرد می شود .

همانطور که بعد از تزریق واکسن های زمان طفولیت کودک دچار چنین عوارضی می شود . دلیل اصلی تب و لرز پس از تزریق اکثر واکسن ها افزایش جریان خون در بدن فرد است و دلیل اصلی افزایش جریان خون نیز آمادگی و ایمنی می باشد . این امر منجر به افزایش دمای بدن می شود . در نتیجه اگر تب کوتاه مدتی پس از تزریق واکسن کرونا به سراغتان آمد ، به هیچ وجه نگران و مضطرب نشوید .

درواقع به منظور ایمنی بیشتر سلول‌ها خون جریان بیشتری پیدا کرده و دمای بدن به میزان آن افزایش پیدا می‌کند.پس اگر تب کوتاه مدتی را با شدت کم بعد از تزریق واکسن کووید 19 تجربه کردید، جایی برای نگرانی وجود نخواهد داشت.

دیگر مطالب :

برای دسترسی آسان به همه پزشکان و گرفتن سریع ترین وقت، اپلیکیشن وقتم را دانلود کنید.

دانلود از کافه بازار دانلود از مایکت