09 اردیبهشت 1402

انواع دندان و کشیدن آنها

 

همانطور که میدانید دندان ها علاوه بر اینکه نقش مهمی در هضم غذا دارند کمک قابل توجهی به تکلم صحیح حروف و ایجاد فرم طبیعی و زیبای صورت میکنند.
رشد دندانها از زمان 6 ماهگی جنین و قبل ازتولد در زیر لثه آغازمیشود و به همین علت رفتارهای مادر در دوران بارداری نقش بسزایی در سلامت دندانهای جنین دارد.

درصورتی که نیاز به مراجعه به دندانپزشک داشته باشید میتوانید از دندانپزشکان حاضر در سامانه وقتم سریع ترین نوبت را بگیرید

انواع دندان :

   دندانهای شیری، دندان های دائمی
    ساختار دندان ها:
   
دندان های پیشین
    دندان های نیش
    دندان های آسیا
    دندان های عقل


دندانهای شیری مراحل رویش دندان های شیری  بعد از تولد و از هفت ماهگی
آغاز شده و تا 12 سالگی یعنی زمانی که تمامی دندان های دائمی در دهان سر بیرون آورده اند ادامه میباد
لازم به ذکر است که دندانهای شیری نیاز به مراقب  فراوانی دارند

دندانهای دائمی
پس از افتادن دندان های شیری دندان های دائمی  از لثه فوران می کنند و از 6 سالگی در دهان دیده می شوند. تعداد این دندان ها 32 عدد بوده و در هر آرواره 16 عدد دندان وجود دارد.

ساختمان دندان ها

دندان ها از لحاظ ساختمان به دو قسمت تقسیم بندی می شوند. ساختمان بالایی دندان و ساختمان داخلی دندان . منظور از ساختمان بالای ، قسمت بیرون لثه و ساختمان داخلی، قسمت درون لثه است. قسمت بیرونی را تاج دندان گویند و داخلی ریشه است. تاج شامل مینا ،عاج و مغز دندان می باشد. و قیمت داخلی شامل سمان ، پالپ و لیگامن های دور دندانی است.

دندان های پیشین

در هر فک در قسمت جلویی چهار دندان با لبه های برنده وجود دارد که وظیفه ی اصلی آن بریدن غذا است. به این دندان ها ، دندان های پیشین می گوینددندان های پیشین تک کاناله هستند.

دندان های نیش

در کنار دندان های پیشین دو دندان مجموع 8 دندان در دهان وجود دارد. که لبه های تیزی دارند . به آنها دندان های نیش می گویند. این دندان های نیز مانند دندان پیشین نقش بریدن غذا را دارند ولی قوی­تر هستند.

دندان های آسیای کوچک
فاصله بین دندان آسیا بزرگ و نیش توسط دندان آسیایی کوچک پر می شود که به آن دندان پر مولر نیز گفته می شود. وظیفه این دندان ها له کردن غذا هست. این دندان ها دارای دو کانال هست.

سه دندان آخر در طرفین فک های بالا و پایین، دندان های آسیاب بزرگ هستند که تعداد آنها جمعا ‌به 12 عدد می‌رسد که به ترتیب آسیاب اول، دوم و سوم نامیده می‌شوند. دندان های آسیاب اول، دقیقا‌ کنار دومین دندان آسیاب کوچک قرار دارد و به دندان های آسیاب شش سالگی هم معروف می‌باشد.

دندان های عقل

این دندان ها را می توان آخرین دندان های دائمی دانست که معمولا در بین سن های 16 تا 20 سالگی از لثه فوران می کنند . دندان های عقل همان دندان مولر سوم است. و معمولا 3 تا 4 کانال دارند . امکان دارد در بعضی از افراد اصلا این دندان ها رشد ننماید و در فک نهفته باقی بمانند هنگامی که دندان عقل نهفته می ماند و اگر درد گرفته و سبب آسیب به سایر دندان ها شود باید آن را جراحی کرد.

چه زمانی لازم است دندانی کشیده شود؟
کشیدن دندان یک مداخله درمانی جراحی در افراد بزرگسال است. هر چند دندان‌پزشک تمام تلاش خود را می‌کند تا جایی که امکان دارد دندان‌ها را در دهانتان حفظ کند.

مواردی نیز وجود دارند که کشیدن دندان، اجتناب‌ناپذیر است:


عفونت دندان: وقتی آنتی‌بیوتیک‌ها عفونت را برطرف نکنند، عفونت تکرار خواهد شد و با درمان ریشه قابل رفع نخواهد بود یا ممکن است عفونت به سایر قسمت‌های بدن نیز منتشر شود.


احتمال عفونت: بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا دندانی دارند که می‌تواند مشکلی در سلامتی ایجاد نماید.


پوسیدگی دندان: وقتی بیماری بسیار پیشرفت کرده و دندان تقریباً تخریب شده است، مواردی وجود دارند که درمان‌های دیگر دندان فایده‌ای ندارند.


شکستگی دندان یا آسیب تروما: آسیب‌های وارد شده به دندان که نتیجه‌ی یک ضربه‌اند ممکن است چاره‌ای جز کشیدن دندان به جا نگذارند.


التهاب و عفونت لثه: از دست رفتن بافت‌هایی که حامی دندان هستند می‌تواند باعث شود دندان از جای خود حرکت کرده و نیاز به کشیده شدن داشته باشند.


فشار دندان‌ها: در مواردی که دندان‌ها به دلیل تنگی فضا روی هم می‌افتند ممکن است لازم باشد یک یا چند دندان کشیده شوند.


برای ارتودونسی: شاید لازم باشد به عنوان بخشی از درمان ارتودونسی، چند دندان از دهان خارج شوند تا فضای کافی ایجاد شود.


مشکلات مربوط به دندان عقل: وقتی دندان‌های عقل جای کافی برای بیرون آمدن نداشته باشند، می‌توانند درد و عفونت ایجاد کرده یا مشکلات دیگری در دهان ایجاد نمایند که در این حالت لازم است کشیده شوند.


مراقب از دهان پس از کشیدن دندان
پس از کشیدن دندان از دهان فضای خالی در دهان بجای میماند ک معمولا درآن قسمت لخته خون تشکیل میشود که عامل التیام زخم دندان است
ترمیم زخم هفت تا ده روز طول می‌کشد. بعد از این مدت، بدن شما استخوان جدیدی می‌سازد تا فضای خالی به جا مانده را پُر کند


تمیز نگه داشتن دهان
برای جلوگیری از عفونت دهان استفاده از مسواک و نخ دندان و آب گرم و نمک یا دهان‌شویه بدون الکل (البته به آرامی و خیلی کم) را در زندگی روزمره تان قرار دهید و مراقب باشید ذره‌های غذا روی زخم جمع نشوند.
تمیز کردن زبان نیز بخشی از مراقب دهان است با از بین بردن بد مزگی و بوهابی بد به فرایند التیام کمک میکند
استفاده از کمپرس سرد

جلوگیری از کبودی و تسکین درد،کاهش التهاب زخم.
شما باید فوراً بعد از کشیده شدن دندان، به طور متناوب و به مدت ده دقیقه از کمپرس سرد روی صورت خود استفاده کنید و تا حد ممکن بهتر است زیر نور آفتاب قرار نگیرید و از جاهای گرم دوری کنید.

مصرف غذاهای نرم و سرد
استفاده از غذاهای گرم و سفت و ترد  سرعت فرایند التیام زخم دندان را کاهش داده و با وارد شدن فشار به ناحیه زخم شده باعث درد و خونریزی میشود

بستنی، ماست، سوپ سرد و پوره.
پاستا، تخم‌مرغ، ماهی، شیر و سبزیجات پخته شده است می‌تواند مواد مغذی لازم را به شما بدهد. همه‌ی این‌ها بافت نرم و یکدست دارند. زینک و روی  موجود در مرکبات نیز می‌تواند به التیام بهتر زخم کمک کند.

اجتناب از ورزش
جلوگیری از حرف زدن زیاد و تکان ندادن دندان محدود کدن فعالیت بدنی  تاثیر بسزایی در روند التیام زخم دارد

مصرف به موقع داروها
پس از زمانیکه که  حالت بی حسی دهان شما از بین رفت  احتمال دارد  داروهایی برای کاهش درد و التهابتان مصرف کنید
و بهتر است این داروها و یا آنتی بوتیک هارا طبق دستور پزشک و به صورت منظم تا خوب شدن زخم دهانتان مصرف کنید

سیگار نکشید
کشیدن سیگار بعد از کشیده شدن دندان، مضر است زیرا همان‌طور که گفتیم عمل مکیدن می‌تواند لخته خون را از جای خود حرکت دهد. ضمناً گرما باعث خونریزی می‌شود. خوب است بدانید استفاده از تنباکو به دلیل سمومی که دارد می‌تواند با تغییر گردش خون در ناحیه، منجر به عفونت شود.

دیگر مطالب :

برای دسترسی آسان به همه پزشکان و گرفتن سریع ترین وقت، اپلیکیشن وقتم را دانلود کنید.

دانلود از کافه بازار دانلود از مایکت