09 اردیبهشت 1402

بارداری زنان را 11 سال پیرتر میکند!!!

برای به دنیا آوردن نوزادی سالم مراقبت دوران بارداری به تنهایی کفایت نمی‌‌کند. گاهی برخی شرایط جسمی، روحی و اجتماعی در مادر وجود دارند که اگر قبل از لقاح مورد شناسایی، اصلاح یا حذف قرار نگیرند، باعث اثرات نامطلوب بر بارداری می‌شوند.جدا از اینکه با به دنیا آمدن یک نوزاد تغییرات بسیاری بر زندگی مادر و پدر به همراه دارد اما طی آنالیز و تحقیقات انجام شده بر روی DNA حدود ۲۰۰۰ زن در سنین باروری در ایالات متحده آمریکا نشان میدهد کسانی که زایمان می‌کنند روند تسریع پیر شدن سلولی در آنها قابل توجه است و بار داری زنان را چیزی حدود 11 سال پیرتر میکند؛ هرچه طول تلومرها کوتاه باشد پیرتر به نظر میرسید و زنانی که زایمان میکنند تلومرهای کوتاهتری نسبت به زنانی دارند که تا به حال بچه دار نشده اند.

 

تلومر چیست؟

سرپوش‌هایی در انتهای هر رشته DNAهستند که وظیفه آن‌ها محافظت از DNA می‌باشد. و تحقیقات اخیر نشان از تاثیر آن‌ها در فرآیند پیری دارد. در واقع تلومرها مولکول‌هایی هستند که در انتهای کروموزم‌های ما به عنوان کلاهک عمل می‌کنند و در مقابل نابودی و یا فرضا در معرض چیزهای مضر برای سلامتی ما از اطلاعات ژنتیکی سلول‌های ما محافظت می‌کنند.و در این مطالعه به نظر رسید که کوتاه شدن تلومروابسته به تعداد فرزندانی است که یک زن به دنیا آورده است.

البته علاوه بر این موضوع  اضطراب و استرس در دوران بارداری دور از انتظار نیست و به روند پیر شدن زن تاثیر میگذارد .از دیگر عواملی که بعد از زایمان بر روند پیری زنان سرعت میبخشد میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

 

تغییر سیستم ایمنی بدن

فرزند آوری تنها یکی از عامل های زیادی میباشد که میتواند در فرایند پیری مغز تاثیر گذار باشد،سخن وستلی در باره فرزند آوری.تغییرات بیولوژیکی ،روحی و روانی بسیار زیاد در دوران بارداری و زایمان برای یک مادر اتفاق می افتد و همچنین تغییرات هورمونی وایمنی نیز بر مغز اثر دارند.

 

 هورمون استروژن موثر در زیبایی زنان

 در بدن زنان هرچه سطح هورمون استروژن بالا باشد زیباتر و جوانتر به نظر میرسند و در مردان نیز بالا بوددن سطح هورمون تستوسترون آنها را جوانتر نشان میدهد به عبارتی دیگر بالا بودن دو هورمون استروزن و تستوسرون باعث کاهش روندپیری در زنان و مردان میشود  و هورمونهای ضد پیری نامیده میشوند،اما از آنجا که تولید و ترشح هورمون استروژن زودتر از تستوسترون کاهش میابد به همین علت پیری در خانم ها زودتر اتفاق می افتد و یا چهره آنها دچار چین و چروک میشود.

 

آسیب های دوران یائسگی

هرچه زن به دوران یائسگی خود نزدیک تر میشود ،اندازه تولید کلاژن در بدن کاهش میابد و باعث از بین رفتن حالت ارتجاعی پوست میشود همچنین کمبود این هورمون نیز به روند پیری سرعت میبخشد.

 

استرس بیشتر در زنان

زنان بیشتر مستعد درگیر شدن با مشکلات روانی به ویژه مشکلات روانی مرتبط با شغل و کارو خانواده هستند، همانطور که قبلا اشاره شد نوسانات هورمونی در خانم ها باعث افسردگی می شودو بیشتر زنان را تحت تأثیر قرار می دهد و استرس و اظطراب مداوم باعث پیری زود رس میشود.

 

دیگر مطالب :

برای دسترسی آسان به همه پزشکان و گرفتن سریع ترین وقت، اپلیکیشن وقتم را دانلود کنید.

دانلود از کافه بازار دانلود از مایکت