11 اردیبهشت 1402

9 دلیل اصلی نفخ نورادان و بهترین راه های درمان نفخ نوزاد

نفخ شکم نوزاد چیست؟

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که چرا نوزاد نفخ میکند؟ باید به شما بگوییم که نفخ شکم نوزاد زمانی اتفاق می افتد که در معده نوزاد هوا جمع شود این امر موجب دل درد و ناراحتی نوزاد می شود. جمع شدن هوا هم در نوزادانی که از سینه مادر شیر میخورند و هم در نوزادانی که از شیشه شیر استفاده میکنند میتواند رخ دهد.

دلایل نفخ نوزاد میتواند متفاوت باشد برای همین درمان آن نیز متفاوت است البته در اکثر موارد با روش های ساده ای میتوان نفخ نوزاد را درمان کرد.

 

به عنوان یک والدین جدید، دیدن شکم کودکتان متورم یا نفخ می‌تواند نگران‌کننده باشد. در حالی که ممکن است یک اتفاق رایج باشد، مهم است که دلایل نفخ نوزاد و نحوه کاهش هر گونه ناراحتی که ممکن است کودک شما تجربه می کند را درک کنید.

 

دلایل نفخ شکم نوزادان

برای اینکه فرزند دلبندتان دچار نفخ نشود از موارد زیر، جلوگیری کنید. همچنین به نوزادتان کمک کنید پس از شیر خوردن آروغ بزند تا هوایی در معده اش باقی نماند.

 

1- گریه کردن زیاد نوزاد

گریه کردن زیاد نوزاد میتواند باعث نفخ شکم و ناراحتی وی شود چراکه درهنگام گریه کردن هوا وارد سیستم گوارش نوزاد میشود.

 

2- باعجله شیر خوردن نوزاد

بصورت کلی هر کاری که باعث ورود هوا به معده نوزاد شود میتواند باعث نفخ او شود. شیر خوردن با عجله نیز یکی از این کارهاست که باعث ورود هوا همراه با شیر به معده نوزاد میشود.

 

3- مصرف غذاهای نفخ کننده توسط مادر

برخی از غذاها که توسط مادر خورده میشوند و نوزاد نیز از شیر او مصرف میکند نیز میتواند باعث نفخ نوزاد شود بهتر است مادر پس از تجربه نفخ بعد از هر غذا دیگر آن غذا را تا پایان شیردهی میل نکند.

 

4- نوشیدن آب میوه

قند فروکتوز و ساکاروز موجود در آبمیوه بسختی میتواند در سیستم گوارشی نابالغ نوزاد هضم شود بدین جهت نباید تا شش ماهگی غذایی جز شیر مادر به او بدهید.

5- لاکتوز شیر

برخی از نوزادان و البته افراد بالغ نمیتوانند تحمل کنند و این موضوع باعث ایجاد نفخ در آنها میشود.

 

6- تجمع گاز در معده

یکی از شایع ترین علل نفخ نوزاد گاز است. نوزادان دارای سیستم گوارشی نابالغی هستند که هنوز در حال رشد است که می تواند منجر به تجمع گاز در روده آنها شود. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که آنها هوا را در حین تغذیه یا در اثر تجزیه برخی غذاها در معده خود می بلعند.

 

7- یبوست نوزاد

یکی دیگر از دلایل نفخ نوزاد، یبوست است. اگر کودک شما مدفوع منظمی ندارد، مدفوع می تواند در روده او جمع شود و باعث شود شکمش متورم به نظر برسد. این همچنین می تواند منجر به ناراحتی و بی قراری شود.

 

8- حساسیت نوزاد به برخی غذاها

آلرژی یا حساسیت غذایی نیز می تواند باعث نفخ نوزاد شود. اگر کودک شما به برخی غذاها حساسیت دارد، ممکن است بدن او در هضم آنها مشکل داشته باشد و منجر به گاز و نفخ شود.

 

9- برخی شرایط پزشکی

در برخی موارد، شرایط پزشکی مانند بیماری ریفلاکس معده یا انسداد روده می تواند باعث نفخ نوزاد شود. این شرایط نیاز به مراقبت پزشکی دارد و باید توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی رسیدگی شود.

 

 

علائم نفخ کردن نوزادچ

  • نوزاد پاهای خود را جمع می‌کند و به طرف سینه بالا می‌برد.
  • گریه و ناآرامی پس از شیر خوردن
  • تف کردن شیرمادر یا شیرخشک
  • قرمز شدن رنگ چهره
  • سکسکه
  • مشت کردن دست ها
  • خالی کردن باد معده
  • خرخر کدن

 

درمان سریع نفخ نوزاد

برای کاهش نفخ نوزاد، چندین کار وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید. آروغ زدن مکرر کودک در طول شیردهی می تواند به آزادسازی هوای محبوس شده در معده او کمک کند.

ماساژ آرام شکم و پشت

حرکات پا به شکل دوچرخه

خواباندن نوزاد بر روی شکم

پستانک

چای سبز (بدون کافئین)

حمام آب ورم

 

اگر مشکوک هستید که کودک شما حساسیت یا آلرژی غذایی دارد، با پزشک اطفال خود در مورد تنظیم رژیم غذایی او یا امتحان شیر خشک های ضد حساسیت صحبت کنید.

 

در پایان، درک علل نفخ نوزاد برای والدین جدید مهم است. اگرچه ممکن است یک اتفاق رایج باشد، مهم است که به هر گونه ناراحتی که ممکن است کودک شما تجربه می کند رسیدگی کنید و در صورت لزوم به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. با مراقبت و توجه مناسب، می توانید به کاهش هر گونه ناراحتی کمک کرده و کودک خود را شاد و سالم نگه دارید.

دیگر مطالب :

برای دسترسی آسان به همه پزشکان و گرفتن سریع ترین وقت، اپلیکیشن وقتم را دانلود کنید.

دانلود از کافه بازار دانلود از مایکت