09 اردیبهشت 1402

آیا در فصل بهار هم سرما میخوریم؟

با شروع گرم شدن هوا و شروع به شکوفه دادن گل ها، بسیاری از مردم تصور می کنند که فصل سرماخوردگی و آنفولانزا به پایان رسیده است. اما ممکن است در فصل بهار سرما بخورید.

 

ابتدا بیایید با سرماخوردگی آشناشویم

سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است که دستگاه تنفسی فوقانی را تحت تأثیر قرار می دهد. این یکی از شایع ترین بیماری ها است که بزرگسالان به طور متوسط سالانه دو تا سه سرماخوردگی را تجربه می کنند، در حالی که کودکان ممکن است تا هشت یا بیشتر به آن مبتلا شوند.

 

راه های انتقال سرماخوردگی

ویروس مسئول سرماخوردگی معمولاً از طریق تماس با افراد آلوده یا سطوح آلوده پخش می شود. هنگامی که فرد مبتلا به سرماخوردگی سرفه یا عطسه می کند، قطرات ریز حاوی ویروس در هوا منتشر می شود و می تواند توسط افراد نزدیک استنشاق شود. این ویروس همچنین می تواند با دست زدن به سطوح آلوده و سپس لمس دهان، بینی یا چشم فرد منتقل شود.

 

علایم سرماخوردگی

علائم سرماخوردگی معمولاً شامل آبریزش یا گرفتگی بینی، گلودرد، سرفه، عطسه و بدن درد خفیف است. این علائم معمولاً در عرض یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شوند و می توانند تا دو هفته ادامه داشته باشند.

 

درصورت بیمار شدن و همچنین سرماخوردگی میتوانید از طریق وبسایت و اپلیکیشن وقتم بصورت اینترنتی از پزشکان سریع ترین نوبت را بگیرید و به ایشان مراجعه کنید

 

درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد!

جالب است بدانید که هیچ درمان قطعی برای سرماخوردگی وجود ندارد، اما راه های مختلفی برای کاهش علائم و تسریع بهبودی وجود دارد. داروهای بدون نسخه مانند ضد احتقان ها و مسکن ها می توانند به رفع احتقان و کاهش تب و ناراحتی کمک کنند. نوشیدن مایعات زیاد و استراحت زیاد نیز می تواند به تقویت سیستم ایمنی و بهبودی کمک کند.

 

پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی

برای جلوگیری از سرماخوردگی، پیشگیری کلیدی است. شستن مکرر دست ها با آب و صابون یا استفاده از ضدعفونی کننده دست می تواند به جلوگیری از گسترش میکروب ها کمک کند. اجتناب از تماس نزدیک با افراد بیمار و اجتناب از دست زدن به صورت نیز می تواند به کاهش خطر عفونت کمک کند.

 

در حالی که سرماخوردگی ممکن است یک ناراحتی جزئی به نظر برسد، می تواند باعث ناراحتی و اختلال قابل توجهی در زندگی روزمره شود. با انجام اقدامات پیشگیرانه مانند شستن مکرر دست ها و اجتناب از تماس نزدیک با افراد بیمار، می توانیم خطر ابتلا به این عفونت ویروسی را کاهش دهیم. و اگر سرما خوردیم، انجام اقداماتی مانند استراحت زیاد و هیدراته ماندن می‌تواند به بهبود سریع‌تر ما کمک کند. به یاد داشته باشید: حتی اگر سرماخوردگی ممکن است تراکم 1.5٪ داشته باشد، هنوز هم می تواند یک مشت باشد!

 

سرماخوردگی در فصل بهار امکان دارد؟

در حالی که سرماخوردگی در ماه های پاییز و زمستان شایع تر است، اما ممکن است در هر زمانی از سال رخ دهد. در واقع، برخی از مطالعات نشان می دهد که ممکن است اوج دوم سرماخوردگی در بهار وجود داشته باشد.

 

یکی از دلایل این امر این است که مردم تمایل دارند در فصل بهار زمان بیشتری را در خارج از منزل سپری کنند که این امر باعث افزایش قرار گرفتن در معرض میکروب ها می شود. علاوه بر این، آلرژی های فصلی می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و نفوذ ویروس ها را آسان تر کند.

 

عامل دیگر این است که تغییرات دما و رطوبت می تواند شرایطی را ایجاد کند که برای رشد ویروس ها مطلوب باشد. به عنوان مثال، زمانی که هوا در طول روز گرم است اما در شب هنوز سرد است، بدن ما ممکن است برای سازگاری با مشکل مواجه شود و بیشتر مستعد ابتلا به بیماری شود.

 

بنابراین چه کار کنیم تا در بهار بیمار نشویم؟

 

- دست های خود را مرتب با آب و صابون بشویید.

- از دست زدن به صورت به خصوص چشم، بینی و دهان خودداری کنید.

- اگر احساس ناخوشی دارید در خانه بمانید.

- استراحت کافی داشته باشید و هیدراته بمانید.

- تزریق واکسن آنفولانزا یا سایر واکسن های توصیه شده توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی را در نظر بگیرید.

 

با انجام این اقدامات احتیاطی می توانید خطر ابتلا به سرماخوردگی یا سایر بیماری ها را در بهار کاهش دهید. و اگر مریض شدید، حتما استراحت کنید و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

 

در حالی که ممکن است سرماخوردگی در ماه های پاییز و زمستان شایع تر باشد، ممکن است در بهار سرما بخورید. با هشیار ماندن در مورد بهداشت و مراقبت از خود، می توانید بدون توجه به اینکه در چه فصلی از سال است، خطر ابتلا به بیماری را به حداقل برسانید.

 

درمان سرماخوردگی در خانه

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است که دستگاه تنفسی فوقانی را تحت تاثیر قرار می دهد و علائمی مانند سرفه، عطسه، گلودرد و احتقان ایجاد می کند. در حالی که هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد، درمان های متعددی وجود دارد که می تواند به کاهش علائم و تسریع بهبودی کمک کند.

 

استراحت

یکی از موثرترین درمان های سرماخوردگی استراحت است. هنگامی که بیمار هستید، بدن شما برای بهبودی و بهبودی به زمان نیاز دارد. استراحت به سیستم ایمنی شما اجازه می دهد تا روی مبارزه با ویروس تمرکز کند و به کاهش التهاب در بدن شما کمک می کند. توصیه می شود تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید، خواب کافی داشته باشید و از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید.

 

خوردن مایعات

یکی دیگر از جنبه های مهم درمان سرماخوردگی، هیدراته ماندن است. نوشیدن مایعات زیاد به هیدراته نگه داشتن بدن کمک می کند و می تواند به شل شدن مخاط در مجرای بینی و گلو کمک کند. آب، چای، سوپ و آب میوه گزینه های خوبی برای هیدراته ماندن در هنگام بیماری هستند.

 

برخی داروهای بدون نسخه

داروهای بدون نسخه نیز می توانند در درمان علائم سرماخوردگی مفید باشند. مسکن هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می توانند به کاهش تب و تسکین سردرد یا بدن درد کمک کنند. داروهای ضد احتقان می توانند با کوچک کردن رگ های خونی متورم در مجرای بینی به رفع گرفتگی بینی کمک کنند. آنتی هیستامین ها می توانند به تسکین عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم کمک کنند.

 

توجه به این نکته مهم است که آنتی بیوتیک ها در درمان سرماخوردگی موثر نیستند زیرا فقط در برابر عفونت های باکتریایی عمل می کنند. مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها در واقع می‌تواند با کمک به مقاومت آنتی‌بیوتیکی، آسیب‌های بیشتری نسبت به سود داشته باشد.

 

درمان های سنتی سرماخوردگی

علاوه بر این درمان ها، چندین درمان خانگی وجود دارد که ممکن است به کاهش علائم سرماخوردگی کمک کند. غرغره کردن با آب نمک می تواند به تسکین گلودرد کمک کند در حالی که استنشاق بخار می تواند به رفع گرفتگی بینی کمک کند. استفاده از یک مرطوب کننده یا بخارساز در اتاق شما نیز می تواند به مرطوب نگه داشتن مجاری بینی و کاهش گرفتگی کمک کند.

 

در حالی که هیچ درمان یکسانی برای سرماخوردگی وجود ندارد، این درمان ها می توانند به کاهش علائم و تسریع بهبودی کمک کنند. اگر علائم شما ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی از یک متخصص مراقبت های بهداشتی باشید.

 

دیگر مطالب :

برای دسترسی آسان به همه پزشکان و گرفتن سریع ترین وقت، اپلیکیشن وقتم را دانلود کنید.

دانلود از کافه بازار دانلود از مایکت