09 اردیبهشت 1402

درمان جوش های دوران بلوغ

بلوغ زمان تغییرات بزرگی برای جوانان است، هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی. یکی از شایع ترین تغییرات فیزیکی که در دوران بلوغ رخ می دهد، ایجاد آکنه است. آکنه می تواند یک وضعیت خسته کننده و شرم آور باشد، اما اقداماتی وجود دارد که می توان برای خلاص شدن از شر آن انجام داد.

 

آکنه زمانی رخ می دهد که فولیکول های مو با چربی و سلول های مرده پوست مسدود می شوند. این می تواند منجر به ایجاد جوش، جوش سر سیاه و سر سفید شود. تغییرات هورمونی در دوران بلوغ می تواند باعث افزایش تولید روغن شود که می تواند آکنه را بدتر کند.

 

اولین قدم برای خلاص شدن از شر آکنه بلوغ، ایجاد یک روال مراقبت از پوست است. این باید شامل شستن صورت دو بار در روز با یک پاک کننده ملایم و استفاده از یک مرطوب کننده غیر کومدوژن باشد. مهم است که صورت را بیش از حد نشویید یا بیش از حد سفت نمالید، زیرا این امر می تواند پوست را تحریک کند و آکنه را بدتر کند.

 

علاوه بر ایجاد یک روال مراقبت از پوست خوب، چندین مرحله دیگر نیز وجود دارد که می توان برای خلاص شدن از شر آکنه بلوغ انجام داد:

 

1. از دست زدن به صورت خودداری کنید: دست زدن به صورت می تواند باکتری ها را از دست ها به پوست منتقل کند که باعث آکنه می شود.

 

2. پرهیز از کندن جوش : کندن جوش ها می تواند باعث ایجاد اسکار و بدتر شدن آکنه شود.

 

3. از آرایش غیر کومدون زا استفاده کنید: آرایشی که برچسب غیر کومدون زا دارد منافذ را مسدود نمی کند و باعث آکنه نمی شود.

 

4. رژیم غذایی سالم داشته باشید: خوردن یک رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی می تواند به بهبود سلامت کلی پوست کمک کند.

 

5. به طور منظم ورزش کنید: ورزش به بهبود گردش خون و کاهش استرس کمک می کند، که هر دو می توانند به بهبود سلامت پوست کمک کنند.

 

6. درمان های موضعی را در نظر بگیرید: درمان های موضعی بدون نسخه حاوی بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک ممکن است به کاهش آکنه کمک کند.

 

7. داروهای تجویزی را در نظر بگیرید: اگر درمان های بدون نسخه موثر نبود، ممکن است داروهای تجویزی مانند رتینوئیدهای موضعی یا آنتی بیوتیک های خوراکی ضروری باشد.

 

مهم است به یاد داشته باشید که خلاص شدن از شر آکنه بلوغ به زمان و صبر نیاز دارد. ممکن است چندین هفته یا حتی چند ماه طول بکشد تا شاهد بهبود باشید. همچنین مهم است که روال مراقبت از پوست را حتی پس از از بین رفتن آکنه ادامه دهید، زیرا این امر می تواند به جلوگیری از جوش های بعدی کمک کند.

 

در نتیجه، خلاص شدن از شر آکنه بلوغ به ترکیبی از عادات خوب مراقبت از پوست، انتخاب سبک زندگی سالم و احتمالاً درمان‌های موضعی یا تجویزی نیاز دارد. با پیروی از این مراحل، جوانان می توانند سلامت پوست خود را بهبود بخشند و در این دوران چالش برانگیز زندگی احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

 

درصورتی که تعداد و شدت جوش های بوجود آمده زیاد باشد میتوانید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید

از طریق منو سایت وقتم و گزینه لیست پزشکان به تعداد زیادی پزشک متخصص پوست دسترسی خواهید داشت

دیگر مطالب :

برای دسترسی آسان به همه پزشکان و گرفتن سریع ترین وقت، اپلیکیشن وقتم را دانلود کنید.

دانلود از کافه بازار دانلود از مایکت