09 اردیبهشت 1402

سلامتی قلب و راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی

جهت مراقب از سلامت قلب ابتدا باید علائم و نشانه های نامحسوس و یا خفیف در مورد قلب را بهتر بشناسید؛

حال این علائم چه آشکار و چه پنهان باشند . در این بخش به تعدادی از علائم بیماری های قلبی اشاره کرده ایم که البته این علائم میتواند ناشی از عوامل و یا بیماری های دیگری نیز باشد اما چنانچه چند مورد از علائم ذکر شده در بدنتان دیده شود بهتر است حتما به پزشک قلب و عروق مراجعه کنید.

 

علائم بیماری قلبی :

بالا بودن فشار خون،تپش قلب بصورت غیر عادی،اضافه وزن ناگهانی، درد خستگی در ساق پا،احساس درد قفسه سینه که به کمر میرسد، درد فک یا دندان مخصوصا در خانم ها،تنگی نفس هنگام پیاده روی در سربالایی ها،تنگی نفس در هنگام ورزش،درد در قسمت بالایی کمر، تورم در پاها و یا دیگر اندامها،تنگی نفس در حالت دراز کشیده،احساس درد و ناراحتی در بازوی چپ،حالت تهوع باتعریق شدید ، تورم قوزک پا، از دست دادن هوشیاری و غش کردن،شکم درد ناشی از تجمع مایعات ،اختلال در عملکرد کلیه ها،خسنگی غیر عادی و مداوم،احساس درد و فشار در ناحیه سینه

 

اهمیت داشتن سبک زندگی سالم :

در زندگی داشتن قلبی سالم و بدون مشکل خواسته تمام انسانهاست اما برخی افراد عادات و اشتباهاتی را زندگی روزمره انجام میدهند که سلامت قلب خود را بدون اینکه بدانند به خطر می اندازد و با تکرار این اشتباهات باعث بروز بیماری های قلبی بسیاری میشود

بیماری های قلبی دومین علت مرگ و میر در جهان است پس با رعایت و ترک برخی نکات ساده و روزمره می توانیم تفاوت بزرگی در میزان سالم بودن قلب خود ایجاد کنیم

 

اشتباهاتی که سلامت قلب را به خطر می اندازد :

1: نداشتن تحرک کافی باعث افزایش میزان چربی و قند خون در بدن شده و در نهایت خطر بروز حمله قلبی را افزایش میدهد

2: رها کردن احساساتی مانند استرس, رنجش و افسردگی بدون کنترل برای قلبتان مضر است.به جای فرو نشاندن احساسات خود, درباره مشکلاتتان صحبت و آنها را حل کنید،هرچه ارتباط قوی و خوشایندی با اطرافیانتان داشته باشید ر سلامت قلب شما تاثیز گذار است.

3: خرناس در خواب میتواند باعث افزایش فشار خون و در افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر دیده میشود و ریسک بالایی دارد.

4: استفاده از نخ دندان نیز در بیشتر موارد باعث التهاب لثه میشود که با بیماری های قلبی ارتباط مستقیم دارد.

5: مصرف گوشت قرمز و محصولات حیوانی بهتر است کم تر از 10% باشد چراکه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش میدهد. هرچه رژیم غذایی شما متشکل از میوه ها و سبزیجات، آجیل، غلات سبوس دار و پروتیین باشد خطر ابتلا به بیماری های قلبیتان کمتر میشود.

6: کشیدن سیگار باعث ایجاد لخته خون و ایجاد انسداد در رگها شده و مسیر جریان خون به قلب را رفته رفته مسدود میکندو به قلب آسیب جدی وارد میکند

7: حذف و توقف داروها بدون اجازه پزشک احتمال دارد باعث افزایش نامحسوس فشار خون شود و خطر حمله های قلبی را افزایش دهد

8: خوردن خوراکی هایی با نمک بیش از حد باعث بالا رفتن فشار خون، نارسایی کلیه ها میشود و در نهایت خطرحمله قلبی را افزایش میدهد همچنین بهتر است از مصرف غذاهای پر شکر، پر چربی و روغنی اجتناب شود

9: ننوشیدن قهوه به اندازه کافی مصرف مقدار متوسط قهوه می تواند خطر شریان های مسدود شده را کاهش دهد و برای سلامت قلب مفید است .

اگر به دنبال پزشک قلب و عروق در شهر ارومیه میباشید میتوانید از پزشکان وقتم ارومیه نوبت دریافت کرده و در زمان تعیین شده به پزشک مورد نظر مراجعه کنید؛

 

برخی از پزشکان قلب و عروق وقتم در شهر ارومیه:

دکتر نازلی سپاسی

دکتر لیلا تقی پور ثانی

دکتر کامران آئین فر

دکتر احسان مظفری

 

با افزایش سن، بدن ما دستخوش تغییرات مختلفی می شود که می تواند بر سلامت کلی ما تأثیر بگذارد. یکی از مهم ترین اندام های بدن ما قلب است که وظیفه پمپاژ خون و اکسیژن را به تمام قسمت های بدن بر عهده دارد. مهم است که با مراجعه منظم به پزشک قلب از سلامت قلب خود مراقبت کنیم.

 

در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا باید به پزشک قلب مراجعه کنید:

 

1. پیشگیری: معاینات منظم با پزشک قلب می تواند به تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی قلبی کمک کند. این می تواند به پیشگیری از بیماری های جدی مانند حملات قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری های قلبی عروقی کمک کند.

 

2. ارزیابی خطر: پزشک قلب می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را بر اساس عواملی مانند سن، سابقه خانوادگی، عادات سبک زندگی و سابقه پزشکی ارزیابی کند. این اطلاعات می تواند به شما در ایجاد تغییر در شیوه زندگی یا مصرف دارو برای کاهش خطر کمک کند.

 

3. تشخیص: اگر علائمی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس یا تپش قلب را تجربه می کنید، پزشک قلب می تواند علت زمینه ای را تشخیص داده و درمان مناسب را ارائه دهد.

 

4. درمان: پزشک قلب می تواند برای بیماری های مختلف مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، آریتمی (ضربان نامنظم قلب) و نارسایی احتقانی قلب درمان ارائه دهد.

 

5. نظارت: اگر یک بیماری قلبی دارید یا تحت عمل جراحی یا سایر درمان‌های بیماری قلبی عروقی قرار گرفته‌اید، مراجعه منظم به پزشک قلب برای نظارت بر پیشرفت شما و تنظیم برنامه درمانی در صورت لزوم ضروری است.

 

در نتیجه، مراجعه به پزشک قلب برای حفظ سلامت قلب و پیشگیری از بیماری های جدی قلبی عروقی بسیار مهم است. معاینات منظم با یک متخصص قلب واجد شرایط می تواند به شناسایی هر گونه مشکل احتمالی در مراحل اولیه کمک کند و درمان مناسب را برای بهبود کیفیت زندگی شما ارائه دهد. منتظر نباشید تا خیلی دیر شود. امروز یک قرار ملاقات با یک پزشک معتمد قلب تنظیم کنید!

دیگر مطالب :

برای دسترسی آسان به همه پزشکان و گرفتن سریع ترین وقت، اپلیکیشن وقتم را دانلود کنید.

دانلود از کافه بازار دانلود از مایکت