09 اردیبهشت 1402

آخرین خبرها از کرونای جدید او_میکرون

اخرین خبرها از کرونای جدید بنام امیکرون

در تاریخ پنجم آذر ماه سال جاری ( 5/9/1400 ) بر اساس توصیه گروه مشاوره فنی ، تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در مورد سویه جدید بیماری کویید 19 پس از نوع دلتا ، در مورد تکامل ویروس (TAG-VE) ، نوع B.1.1.529 آغاز شد .

این تحقیقات منجر به تائید وجود یک نوع نگران کننده به نام Omicron از ویروس کرونا شد . همچنین تحقیقات بیشتر در این زمینه نمایانگر این موضوع بود که Omicron دارای جهش های متعددی در سراسر دنیا می باشد که نیاز به مو شکافی و آزمایشات گسترده برای تعیین قدرت و  نحوه عملکرد این سویه جدید دارد .

به عنوان مثال یکی از رویکرد های این تحقیقات در مورد شدت تاثیرگذاری این سویه جدید بوده است . در این مقاله آخرین نتایج رسمی این تحقیقات ارائه می گردد .

 

آخرین اطلاعات به دست  آمده در مورد  Omicron:

با توجه به اطلاعات اولیه در مورد خواستگاه Omicron که نتیجتا آفریقای جنوبی را به این عنوان به جهانیان معرفی نمود ، محققان در آفریقای جنوبی و در سراسر جهان در حال انجام مطالعاتی برای درک بهتر بسیاری از جنبه های Omicron هستند و به اشتراک گذاری یافته های این مطالعات در صورت در دسترس شدن ادامه خواهد داشت .

 

از جمله اطلاعات به دست آمده در این مورد میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

قابلیت انتقال :

هنوز مشخص نیست که آیا Omicron در مقایسه با انواع دیگر، از جمله دلتا ، قابل انتقال تر است ( به عنوان مثال، راحت تر از فردی به فرد دیگر منتقل می شود) . تعداد افرادی که آزمایششان مثبت شده است در مناطقی از آفریقای جنوبی که تحت تأثیر این سویه جدید قرار گرفته اند افزایش یافته است ، اما مطالعات اپیدمیولوژیک در حال انجام است تا بفهمیم که آیا این به دلیل Omicron  است  یا عوامل دیگر در این زمکینه موثر بوده اند .

 

شدت بیماری :

هنوز مشخص نیست که آیا عفونت با Omicron  باعث بیماری شدیدتر در مقایسه با سایر انواع از جمله دلتا می شود یا خیر . داده های اولیه حاکی از آن است که میزان بستری شدن در بیمارستان در آفریقای جنوبی رو به افزایش است ، اما این ممکن است به دلیل افزایش تعداد کلی افراد آلوده باشد ، نه به دلیل عفونت خاص با  Omicron .  در حال حاضر هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد علائم مرتبط با Omicron با سایر انواع متفاوت است .

عفونت‌های گزارش ‌شده اولیه در میان دانشجویان دانشگاه بوده بدین صورت که  افراد جوان‌تری که مبتلا به بیماری  جدید شده اند اثرات خفیف‌تری دارند .  اما درک میزان شدت نوع Omicron  چند روز تا چند هفته طول می‌کشد .

همه انواع کووید-19، از جمله نوع دلتا که در سراسر جهان غالب است ، می‌تواند باعث بیماری شدید یا مرگ شود ( به ‌ویژه برای افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای و سالمندان و در مجموع افرادی که آسیب پذیر ترند ) و بنابراین پیشگیری همیشه کلیدی است.

 

اثربخشی عفونت قبلی  SARS-CoV-2:

شواهد اولیه نشان می‌دهد که ممکن است خطر عفونت مجدد با Omicron افزایش یابد (یعنی افرادی که قبلاً COVID-19 داشته‌اند می‌توانند راحت‌تر با Omicron مجدداً آلوده شوند) ، این موضوع در مقایسه با سایر انواع نگران‌کننده است ، اما اطلاعات محدود است. اطلاعات بیشتر در این مورد در روزها و هفته های آینده در دسترس قرار خواهد گرفت .

 

اثربخشی واکسن‌ها :

سازمان جهانی بهداشت با شرکای فنی برای درک تأثیر بالقوه این نوع بر روی اقدامات متقابل موجود ما ، از جمله واکسن‌ها ، تحقیق می‌کند . نتایج این تحقیقات نشان داده که ، واکسن‌ها برای کاهش بیماری‌های شدید و مرگ ، از جمله در برابر نوع غالب در گردش ، دلتا ، حیاتی هستند و واکسن‌های فعلی در برابر بیماری‌های شدید و مرگ مؤثر هستند .

 

اثربخشی آزمایش‌های فعلی :

آزمایش‌های  PCR به طور گسترده برای تشخیص عفونت ، از جمله عفونت با Omicron  ، همانطور که در سایر انواع نیز دیده‌ایم ، موثرند . مطالعات برای تشخیص اینکه آیا تأثیری بر سایر انواع آزمایش ها از جمله آزمایش های تشخیص سریع آنتی ژن وجود دارد یا خیر ادامه دارد .

 

اثربخشی درمان‌های فعلی :

کورتیکواستروئیدها و مسدودکننده‌های گیرنده IL6 همچنان برای مدیریت بیماران مبتلا به COVID-19 شدید مؤثر خواهند بود . سایر درمان‌ها برای بررسی اینکه آیا با توجه به تغییرات بخش‌هایی از ویروس در نوع Omicron هنوز به همان اندازه مؤثر هستند ، در حال ارزیابی می باشند .

 

مطالعات جدید تر :

در حال حاضر، سازمان بهداشت جهانی   در حال هماهنگی با تعداد زیادی از محققان در سراسر جهان برای درک بهتر Omicron است . مطالعاتی که در حال حاضر یا به زودی در حال انجام است شامل ارزیابی قابلیت انتقال ، شدت عفونت (شامل علائم) ، عملکرد واکسن‌ها و آزمایش‌های تشخیصی و اثربخشی درمان‌ها است.

همچنین این سازمان برای جمع آوری اطلاعات جدیدتر و اشتراک گذاری داده های به دست آمده از طریق آزمایشات بالینی برای توصیف ویژگیهای Omicron ، تقاضای کمک از کشورهای سراسر جهان را دارد . نتایج تحقیقات جدیدتر در روزها و هفته های آتی در دسترس عموم مردم جهان قرار خواهد گرفت .

منبع : مقاله مربوط به سویه جدید ویروس کرونا در وبسایت رسمی سازمان بهداشت جهانی به آدرس www.who.int

 

 

دیگر مطالب :

برای دسترسی آسان به همه پزشکان و گرفتن سریع ترین وقت، اپلیکیشن وقتم را دانلود کنید.

دانلود از کافه بازار دانلود از مایکت