09 اردیبهشت 1402

انواع ماسک و دستورالعمل استفاده از آن

بشر برای جلوگیری از ورود میکروب ها ، انواع باکتری های مظر خارجی ، ویروس های بیماری زا و حتی گرد و غبار و برای محافظت از ریه ها در برابر آلودگی های هوا ماسک های تنفسی را ساخته و بکار می برد . در واقع این ماسک ها جزئی از لوازم محافظتی پزشکی هستند . ماسک های حفاظتی از لحاظ کاربرد دارای انواع مختلف هستند که هر یک از آنها ویژگی های خاص خود را دارند و عملکرد متفاوتی ارائه می کنند . در هنگام سیوع بیماری های واگیر دار و مسری لزوم استفاده از ماسک هم در بیماران و هم در سایر افراد بیش از پیش مشخص می شود . در این مقاله انواع ماسک و کاربرد آن ها را برای شما بازگو می کنیم .

 

انواع مختلف ماسک های صورت

 

۱ - ماسک جراحی (یکبار مصرف) :

از این نوع ماسک معمولا در اتاق های عمل برای جلوگیری از ورود ذرات معلق عفونی از راه دهان و بینی به بدن کادر پزشکی جراحی استفاده می شود . آن ها می توانند راه های نفوذ ذرات بزرگ و ترشحات را مسدود کنند .

 

۲- ماسک (N۹۵) ‌

ماسک های ان 95 برای جلو گیری از ابتلا به بیماری هایی که از طریق هوا به انسان منتقل می شوند کاربرد دارند . بیماری هایی مانند آنفولانزا ، آبله مرغان ، سرخک و سندروم حاد تنفسی . این ماسک ها بطور کامل روی صورت فیکس می شوند و راحت استفاده شده و فیلتراسیون بالایی دارند که مزایای ویژه این ماسک ها است . با توجه به کاربرد دوگانه این ماسک ها که هم در موارد پزشکی و هم در موارد صنعتی بکار می روند باید در هنگام خرید به مورد مصرف و انتخاب صحیح آن دقت کرد . عمر مفید این ماسک ها 8 ساعت پیش بینی شده و قابل شستشو و استفاده مجدد نیستند .

 

۳- ماسک P۱۰۰ یا ماسک گاز (چندبار مصرف)

از این نوع ماسک که بیشتر استفاده صنعتی دارند ف درمشاغلی مانند نقاشی و نجاری و مواردی چون قرار گرفتن در معرض سرب ، آزبست ، حلال‌ها و مواد شیمیایی استفاده می شود .

 

۴- ماسک‌های الکتریکی تصفیه کننده هوا

کاربرد اصلی این ماسک های صنعتی نیز در  نقاشی یا سایر کارهایی که در آن‌ها فرد نیاز به محافظت در برابر گازها و بخارات دارد. این نوع از ماسک ها  از چشم‌ها هم محافظت می‌کند و برای افرادی که مشکل تنفسی دارند یا موهای صورت آن‌ها پرپشت است ، مناسب‌تر هستند . در ایام کرونا استفاده از این ماسک ها برای افراد دارای مشکلات تنفسی در برابر ابتلا به این بیماری  نیز توصیه می شود .

 

۵- ماسک‌های تنفسی کپسول‌دار

این نوع ماسک مناسب آتش نشان ها و در مجموع افر ادی که در شرایط آلوده و خطرناک کار می کنند و نیاز بیشتری به هوای پاک دارند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد .

 

روش های صحیح  استفاده از ماسک :

قبل از استفاده از ماسک نو ، حتما دستان خود را با آب و صابون به مدت 20 الی 30 ثانیه کامل بشویید . سپس آن ها را خشک کرده و دستمال مصرف شده را در سطل زباله بیندازید . بعد از شستشوی دست ها یک ماسک نو را از بسته بندی در آورده و آن را از نظر عدم وجود سوراخ یا پارگی بررسی کنید . ماسک هایی که موارد مشابه دارند دور انداخته و ماسک جدیدی از بسته بندی بردارید .

 

مراحل قرار دادن ماسک روی صورت :

با توجه به اینکه قسمت داخلی ( به طرف دهان ) اکثر ماسک های پزشکی به رنگ سفید تولید می شوند ، ماسک را روی صورت خود قرار داده و قسمت بالایی آنرا روی بینی تنظیم و سفت کنید . بهتر است از حلقه های گوش موجود در ماسک ها برای قرار دادن آن ها روی صورت استفاده کنید . ابتدا حلقه یک گوش را به دور آن انداخته و سپس با تنظیم محل قرار گیری ماسک روی صورت حلقه گوش دیگر را بیاندازید.

برخی دیگر از ماسک ها با تکه های پارچه ای که به پشت سر شما گره خورده است ارائه می شود. بیشتر ماسک ها با بندهای بالایی و پایینی همراه هستند. ماسک را به وسیله بندهای بالا بلند کنید ، بندها را در پشت سر خود قرار دهید و آن‌ها را به هم وصل کنید .در ماسک هایی که دارای دو بند نواری برای قرار گرفتن در پشت سر هستند نیز ابتدا ماسک را از بند بالایی گرفته و در قسمت بالای سر قرار دهید و سپس بند پایین را در قسمت پایین جمجمه در پشت سرتان فیکس کنید .

در بیشتر  ماسک ها قطعه ای برای سفت شدن بر روی بینی وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است . بنابراین در هر حالت قطعه بینی را تنظیم کنید و پس از قرار گرفتن کامل ماسک بر روی صورت ، آن قطعه را خوب تنظیم و روی بینی سفت کنید تا راه نفوذ ذرات به بینی شما کاملا مسدود شود .

اگر اندازه ماسک موجود برای صورت شما بزرگ تر است ، باند پایین ماسک را گره بزنید. اگر در حال استفاده از ماسک با بندهایی هستید که در قسمت بالا و پایین گره خورده است ، اکنون می توانید باند پایین را در زیر پایه جمجمه خود ببندید. از آنجا که تنظیم قطعه بینی می تواند بر روی مناسب بودن ماسک تأثیر بگذارد ، بهتر است بعد از تنظیم قسمت بینی بندهای پایین را ببندید تسمه های پایین را قبلاً به هم گره زده اید ، شاید در صورت لزوم مجبور شوید دوباره آنها را محکم تر کنید .

در هنگام استفاده از ماسک در مکان های شلوغ ، به هیچ وجه آن را از روی صورت برنداشته و به زیر چانه نکشید . حتما توجه داشته باشید ماسک و مخصوصا قسمت خارجی آن با چشمان شما تماس نداشته باشند .

 

درآوردن ماسک  :

در هنگام حضور در مکان امن و عدم حضور دیگران در اطراف شما می توانید ماسک را از روی صورت خود بردارید . برای انجام این کار دستان خود را تمیز کنید. ماسک را با دقت جدا کنید. به طور کلی ، ماسک را فقط با لمس لبه ها ، بندها ، حلقه ها و نوارها جدا کنید و  قسمت جلوی ماسک آلوده را لمس نکنید . ماسک آلوده استفاده شده را در کیسه جدا بیندازید . ماسک های پزشکی یک بار مصرف هستند پس بعد از جدا کردن آن ها از صورت سریعا کیسه حاوی آن ها را در سطل زباله انداخته و درب سطل را ببندید . در آخر پس از دور انداختن ماسک دستان خود را به مدت 20 الی 30 ثانیه با مواد ضدعفونی و یا آب و صابون کامل بشویید

 

دیگر مطالب :

برای دسترسی آسان به همه پزشکان و گرفتن سریع ترین وقت، اپلیکیشن وقتم را دانلود کنید.

دانلود از کافه بازار دانلود از مایکت